Stichting HIER klimaatbureau deed onderzoek naar de reden voor consumenten om zonnepanelen te nemen. Uit het onderzoek waaraan 4.192 respondenten deelnamen blijkt dat de bijdragen aan de productie van duurzame energie voor Nederland de belangrijkste reden is om zonnepanelen te nemen. Daarna is het onafhankelijk zijn van energieleveranciers de belangrijkste reden. Het feit dat zonnepanelen een slimme financiële investering zijn wordt in het onderzoek het minst vaak als reden genoemd.

Susanne van Suylekom, projectmanager van HIER-bespaart bij het HIER-klimaatbureau: “Hoewel zonnepanelen wel degelijk een heel goede financiële investering zijn, de winst is vergelijkbaar met een rente van vijf procent op een spaarrekening, vinden wij het natuurlijk fantastisch om te zien dat duurzaamheid zo belangrijk is voor Nederlanders. Een groot verschil met een aantal jaren geleden. Dat biedt perspectief, zeker omdat juist jongeren zo massaal aangeven dat zij duurzaamheid het belangrijkst vinden.”

Vooral jongeren vinden de bijdragen aan een duurzamere wereld de belangrijkste reden om zonnepanelen te nemen. Bijna de helft van de ondervraagden tot 34 jaar noemt duurzaamheid als belangrijkste reden. Onder de groep 45-plussers is dit een derde. Deze groep vindt het juist het belangrijkst om onafhankelijk te zijn van energieleveranciers.
Tussen de lager en hoger opgeleiden is dezelfde trend zichtbaar. Ongeveer de helft van de hoger opgeleiden vindt bijdragen aan een duurzame productie de belangrijkste reden om zonnepanelen te nemen, terwijl de lager opgeleiden onafhankelijkheid het belangrijkst vinden.

In de grafiek zie je dat in geen enkele leeftijdsgroep de financiële investering de belangrijkste reden is, dit is opvallend. Voorheen was het wel vaak de belangrijkste reden voor veel mensen. In de meerderheid van de gevallen is het zelfs de minst belangrijke reden.

hier-57ea6353af496-belangrijkste-reden-om-zonnepanelen-te-nemen-per-leeftijdsgroep
Belangrijkste redenen om zonnepanelen te nemen per leeftijdsgroep. © HIER klimaatbureau