Omschrijving project

De haven van Rotterdam is de grootste haven van Europa. Van 1902 tot 1996 was de Rotterdamsche Droogdok (RDM) een belangrijke scheepswerf in de Rotterdamse haven. Op het RDM staat een Scheepsbouwloods die in de eerste helft van de 20e eeuw heeft gediend als onderzeebootloods. Deze scheepsbouwloods is een uniek historisch gebouw met een enorme oppervlakte van 12.500 vierkante meter, waar maar liefst 16 onderzeeërs zijn gebouwd.

Het havenbedrijf van Rotterdam, Port of Rotterdam, had jaren geleden al duurzame ambities. In 2011 is Port of Rotterdam gestart met het maken van plannen voor het verduurzamen van de scheepsbouwloods. Het havenbedrijf twijfelde of het plan om te verduurzamen in 2011 wel positief te krijgen was, maar met vanAtotZon is er een positieve business case uitgehaald. In 2011 heeft vanAtotZon zowel het technisch, financieel en duurzaam ontwerp aangeleverd aan Port of Rotterdam. Er zijn verschillende scenario’s opgesteld van minimale investering tot maximale zonnestroom. Daarnaast heeft vanAtotZon in 2012 de inkoop en aanbesteding gedaan.

Resultaten:

De scheepsbouwloods werd gerenoveerd en dit betekende dat ook de vervallen lichtstraten op het dak werden aangepakt. De renovatie van de lichtstraten is op een slimme manier uitgevoerd. Er is een schaduwscan uitgevoerd om voor elke stukje van het dak te berekenen of zonnepanelen een mogelijkheid waren. Uiteindelijk is de zuidkant van alle lichtstraten volgelegd met zonnepanelen en op de noordkant zijn ramen geplaatst die voor de lichtinval naar binnen zorgen.

Doordat dit project is uitgevoerd tijdens de renovatie van de loods is een win-win-situatie ontstaan: het pand is gerenoveerd en tegelijkertijd op een unieke manier verduurzaamd.

Het deelgebied RDM is momenteel dé innovatie etalage van het Rotterdamse havengebied. RDM staat nu dan ook voor research, design and manufacturing. Een volgende uitdaging voor het havenbedrijf is misschien wel een drijvend zonnepark!

De scheepsbouwloods in de haven van Rotterdam is een heel bijzonder project, omdat hiermee is aangetoond dat zelfs een eeuwenoud gebouw mee kan gaan in de moderne ontwikkelingen van duurzame energieopwekking. Ook is zonne-energie sinds 2011 tientallen procenten goedkoper geworden, dus nu is het nog aantrekkelijker voor bedrijven hiermee aan de slag te gaan.

Opdrachtgever