De MDV1, Masterplan Duurzame Visserij, is een viskotter die de Nederlandse vissers 80 procent brandstof moet gaan besparen. Er wordt daardoor ook 80 procent minder CO2 en NOx uitgestoten. De nieuw ontwikkelde viskotter wordt ook wel de ‘Tesla van de zee’ genoemd.

Per kilo vis die er met de nieuwe kotters gevangen gaat worden, wordt het gebruik van gasolie verlaagd van 4,5 liter naar 0,5 liter. Dit in vergelijking met de traditionele schepen uit het jaar 2010. Het eerste nieuwe vissersschip wordt al een half jaar getest. Uit de resultaten blijkt dat de belofte waar wordt gemaakt.

Een gemiddeld schip verbruikt 17.000 liter gasolie per week, de MDV1 ongeveer 6.700 liter, zegt Auke Hoefnagel van het Masterplan Duurzame Visserij tegenover Omroep Flevoland.

De viskotter heeft een aanschafprijs van 4 miljoen euro, dit bedrag zou tussen de 8 en 10 jaar terug verdiend kunnen worden.

Het schip heeft een dieselelektrische voortstuwing van 400 kilowatt, waardoor het een hoge brandstofefficiëntie kent. Aan de onderkant van het schip zit een speciale laag en een scherpe boeg die op een bepaalde manier door het water snijdt, hierdoor wordt de weerstand flink verlaagd. De MDV1 maakt ook gebruik van een compleet nieuwe vangsttechniek genaamd ‘twinrig pulsen’. Met behulp van deze techniek worden schol en tong op een minder schadelijke manier gevangen dan die bij de traditionele schepen.

De huidige vissersvloot van Nederland is al redelijk verouderd. De initiatief nemers van de MDV1 hopen dat de komende jaren de oude schepen worden vervangen door de duurzame viskotters. Ze verwachten dat er de komende jaren ongeveer 50 worden besteld.

Voor meer specificaties: klik hier.

1000-e1455610047562
©: Padmos