Tussen het vasteland en het Deense eiland Ærø zal vanaf 2017 een elektrische ferry gaan varen die wordt opgeladen met windenergie. Het betreft een miljoenen project om deze nieuwe vervoersmethode te realiseren. Deze veerboot moet per vaart 130 passagiers en 40 voertuigen kunnen gaan vervoeren.
Deze ferry wordt de grootse elektrische veerboot in deze categorie tot nu toe. Er wordt op de boot een 4,2 megawattuur accu/batterij geïnstalleerd. Dat is flink. Met deze stroombron kan de boot een hele retourvaart af leggen. Het batterijpakket is dubbel uitgevoerd. De accu’s leveren samen 3.800 kW. Deze stroom is genoeg om twee zware elektrische motoren van 750 kW elk, aan te drijven. In de havens worden snellaadfaciliteiten geïnstalleerd die de batterij snel op kunnen laden tot 4 megawattuur. De stroom wordt verkregen uit winderige die wordt opgewekt op het eiland Ærø.

De veerboot stoot 2.000 ton minder aan CO2 uit dan diesel aangedreven veerboten. De boot is veel stiller en veroorzaakt tot 70 procent minder golven achter het schip.
Het Europese Horizon 2020-programma subsidieert het project met een bedrag van 17 miljoen euro. Dit is een van de grootste projecten uit dit programma. De veerboot is het eerste project dat voortkomt uit het internationale programma Green Ferry Vision.
Toch is deze Deense Green Ferry niet de eerste elektrische ferry; in Noorwegen vaart sinds vorig jaar een kleinere versie rond. De eigenaar van deze Ferry Nordled, bespaart met de overstap op elektra 60 procent op de brandstofkosten.
De veerboot wordt geleverd door Visedo en Leclanché. Het project wordt in samenwerking met onder andere Siemens, DNV GL en Søby Shipyard, uitgevoerd.
Een overgang van dieselferry’s naar Green Ferry’s is voor Denemarken een belangrijke stap in het behalen van de klimaatdoelstellingen. Er is door het bedrijf Green Ferry Vision een marktverkenning uitgevoerd. De resultaten waren veel belovend, er is een potentiele afzetmarkt van meer dan duizend elektrische ferry’s in heel Europa. Een voorwaarde is wel dat de overheid zorgt voor de infrastructuur om deaccu’s/ batterijen op te laden vanaf het land.
Overigens bekruipt ons een mysterieus gevoel: varen met grote schepen die stil zijn en geheel worden aangedreven op windenergie…Was Nederland daar een paar honderd jaar geleden niet wereldwijd marktleider in? Wij voelen nieuwe kansen voor de Nederlandse scheepvaart sector.

