Het American Petroleum Institute (API) mag op zoek naar een nieuwe partner om een groot deel van de PR en lobby-werkzaamheden over te nemen. Edelman, de huidige partner voor deze werkzaamheden heeft namelijk het contract opgezegd. Vermoedelijk vanwege druk van de buitenwereld en meer eigen inzicht hoe succesvol focus op duurzaam ondernemen kan zijn, wordt een meer ethisch beleid gevoerd, dat niet hand in hand kan gaan met een dergelijke olielobby. Dit is een zeer grote en gewaagde stap van Edelman, aangezien het contract met het API goed was voor 10% van de totale omzet.
Dat PR bedrijven de olie-industrie de rug te keren lijkt een nieuwe beweging te worden. Langzamerhand lijkt de ooit zo vruchtbare relatie tussen de twee industrieën uiteen te vallen. Vorig jaar beloofden al 10 van de 25 grootste PR-bedrijven ter wereld, zoals WPP, Waggener Edstrom (WE) Worldwide, Weber Shandwick, Text100 en Finn Partners geen zaken meer te doen met klimaatontkenners of bedrijven die het milieu veel schade toebrengen. Edelman stelde zich toen nog anders op, maar lijkt nu dus ook overstag te gaan. Lees het oorspronkelijke bericht op duurzaamnieuws.nl.